Ridgrupper

RIDGRUPPER

På Gyttorps Ridklubb kan du utvecklas från din nivå.

Vi erbjuder ridgrupper i olika nivåer så att du ska få möjlighet att utvecklas utifrån din kunskap.

Du kan prova och betala för 1-4 lektioner innan du bestämmer dig. Hjälm och skyddsväst finns att låna.

Utbildningsstege/Grupper

De nivåer vi har tar olika tid att lära in och det är viktigt att alla delar finns med i den fortsatta utvecklingen hos ryttaren.

’”En volt rider man redan som nybörjare och fortfarande som GP-ryttare men med ökat krav på utförandet.”

Det är alltid ridläraren som gör en bedömning om när eleven är redo att flyttas upp en nivå. För att göra det tydligare när en elev är redo att flyttas upp en nivå använder vi oss av ryttarmärken.

Hästar som rids utanför ett ridhus
Knattegrupp

Är för de minsta barnen ca 3-5 år. Här sker all ridning med ledare och undervisningen lite mer ”på lek”. Vi tar in upp till 7 st i grupperna.

Lektionen pågår 30 min till häst. Ingen teori är knuten till denna grupp men vill man pyssla i stallet efter på egen hand så går det bra (i vuxet sällskap). Här vill vi att en förälder eller anhörig är med och leder barnet.

Knattegrupp utgår från barnmärkena vita hästen till brons hästen. Mer om dem lite längre ner, under nybörjare.

Ridlekis

Är för de yngre barnen ca 4-6 år. Här sker all ridning med ledare och undervisningen lite mer ”på lek”. Vi tar in upp till 6 st i grupperna.

Lektionen pågår i 30 min till häst samt 30 min teori för att på ett lekfullt men säkert sätt lära sig att umgås med hästen.
Här vill vi att en förälder eller anhörig är med och leder hästen.

Ridlekis utgår från barnmärkena vita hästen till brons hästen. Mer om dem lite längre ner, under nybörjare.

Nybörjare junior

För den som är nybörjare från 7 år (här kan man vara i ganska blandad ålder). 50 min lektion som sker ca 30 min till häst samt 20 teori som består i att lära sig att iordningställa sin häst inför lektionen på ett säkert sätt. Här vill vi att en förälder eller anhörig är med både i stallet och på lektionen och leder sitt barn.

Vi vill att eleverna skall lära sig grunderna på ett säker och tryggt sätt. När det gäller barngrupperna vill vi gärna att föräldrar är delaktiga i att hjälpa sitt barn med justering av utrustning, samt leda vid behov osv.

Vi ber dock att ni då förblir passiva ledare och ej stödundervisar barnen, eftersom de lätt blir splittrade och får svårt med koncentrationen.

Av samma anledning bör föräldrar ej prata med sitt barn under pågående lektion från läktaren. Du som förälder behöver inte ha några förkunskaper. Vi hjälper dig att hjälpa ditt barn.

Nybörjare utgår ifrån barnmärkena som är framtagna av ridsportsförbundet. Man börjar med vita hästen och avslutar med bronshästen.

Nybörjare vuxen

För den som är nybörjare och vuxen, här lägger vi stor vikt i att på ett säkert sätt introducera eleverna i ridningen och skötsel av hästen.

Vi ägnar ca var 4:e lektion till att lära sig att göra iordning hästen för ridning, hantering osv.

Nybörjare vuxen utgår ifrån barnmärkena som är framtagna av ridsportsförbundet. Man börjar med vita hästen och avslutar med guldhästen.

Olympia och Håkan som rider i vuxengruppen på GRK

Barnmärkena vita hästen till brons

Vita Hästen:
Att kunna gå in till hästen på rätt sätt.
Att kunna förbereda hästen för ridning
(borsta och kratsa hovarna).
Att kunna beskriva fem regler som gäller i ett stall.

Gula Hästen:
Att kunna leda hästen i skritt, vända
korrekt och leda hästen tillbaka dit man startade.
Att kunna beskriva vilken utrustning hästen
behöver vid ridning och vad de heter.
Att kunna ta av och på en grimma.

Röda Hästen:
Att veta varför man ryktar hästen, berätta två saker och visa hur man gör.
Att kunna vad som är skyddshår på hästen.
Att kunna fyra av hästarnas färger som står i stallet

Gröna Hästen:
Att kunna peka ut fem av hästens delar.
Att kunna tre tecken som hästen kan ha på huvudet.
Att kunna tre tecken som hästen kan ha på benen.

Blå Hästen:
Att veta vad som är hästens grovfoder.
Att veta vad som är hästens kraftfoder.
Att veta vad hästen mer kan äta, nämn två saker.
Att veta vilket humör hästen har när öronen är
spetsade och när de är bakåtstrukna.

Brons Hästen:
Att kunna sitta upp och sitta av på rätt sätt.
Att kunna starta och stanna hästen.
Att kunna gå de raka vägarna (kan göras t ex med käpphäst).
Att kunna gå de böjda ridvägarna, volt och
volt tillbaka (kan göras med käpphäst). 

Nivåer på våra juniorgrupper

Silverhästen

Att kunna styra hästen mellan uppsatta koner i skritt.
Att kunna rida de raka ridvägarna i skritt.
Att kunna rida de böjda ridvägarna i skritt.
Att kunna rida lätt i trav minst en långsida, sakta av till skritt och stanna.

 

, förberedande nivåer

Guld hästen

Att kunna sadla och tränsa hästen.
Att kunna rida de raka vägarna i trav och styra hästen mellan uppsatta koner i trav.
Att kunna rida de böjda ridvägarna i trav.
Att kunna fatta galopp och galoppera ca 10 meter.

Nivåer på våra grupper som utgår från ryttarmärkena

Ryttarmärke 1

Hästkunskap och ryttarens balans i fokus
Målsättning: Att ryttaren känner sig trygg i stallet ihop med hästen genom att få grundläggande förståelse för hur hästen fungerar och reagerar i olika situationer. Ryttaren lär sig hur man umgås med hästen och att uppfatta hästens signaler.

I ridningen ska ryttaren kunna sitta avspänt och i balans på
hästen och kunna rida hästen i skritt och trav, samt i övergångar. Målet är att ryttaren rider i skritt och trav utan ledare. Vid behov får ryttaren ledhjälp.
FOKUSOMRÅDEN

Hästkunskap

Olika hästtyper – Kallblod, varmblod och ponnyer. Vilken är skillnaden mellan ponnyer och stora hästar, vilka hästar finns i stallet?

Hästens kroppsdelar – Mule, manke, kors, svans, hov, has, bog.

Hästens dagliga skötsel och vård – Rundvandring i stallet.

Vardagliga rutiner. Vad ingår i hästens vardagliga skötsel och vård?

Hästens kroppsspråk – Ryttaren behöver känna sig trygg med hästen. Ju säkrare man känner sig tillsammans med hästen i stallet, desto lättare går det vanligtvis att känna sig trygg även i ridningen. Hur kommunicerar hästen och hur kan man läsa av hästens signaler?

Hästens utrustning – Känna till hästens utrustning för ridning. Hur sadlar och tränsar man en häst?

Leda häst – Hur leder man en häst?

Ridlära
Ridläran ska följa samma nivå som ridningen. Exempel på detta kan vara:

Ridbanans enklare vägar

Ridbanans utformning. Fyrkanten, medellinjen, vändning över ridbanan, diagonalen och hörnlinjen.

Ryttarens sits – Grundsits och djup lätt sits, dess balans och följsamhet samt grundhjälper.

Bomserier – Enklare bomserier

Ryttarens utrustning

Personlig skyddsutrustning – Lämplig klädsel vid hästhantering och ridning.

Fysträning och kostlära, Varför fysisk träning för ryttare?

Värdegrund och trygghet
Kännedom om ridsportens ledstjärnor och värdegrund.
Kännedom om barn och ungas rättigheter kopplat till barnkonventionen.

Ryttarmärke 2

Hästens dagliga behov, lagarbete och renodlade hjälper
Målsättning: Det är viktigt att ryttarna på ett tidigt stadie lär sig de viktigaste rutinerna i stallet och grunderna för hästens skötsel. Under den här perioden ska ryttarna lära sig att mer självständigt hantera och sköta hästen i stallet – till en början gärna två och två.
Innan nästa nivå ska ryttaren kunna använda sig av de grundläggande hjälperna – de framåtdrivande, förhållande och vändande hjälperna. Fokus läggs vid ryttarens stabilitet i sitsen och följsamhet i skritt, trav, galopp och över enkla bomserier.

FOKUSOMRÅDEN

Hästkunskap

Hästraser – Vanligaste hästraserna.

Hästens kroppsdelar – Fler kroppsdelar.

Hästens dagliga skötsel och vård – Stallets uppbyggnad och utrymmen. Vårt ansvar är att hästen får den dagliga tillsyn den behöver. När hästen står på stall innebär det visitering, foder på regelbundna tider, utevistelse och mockning. Beskriv och skapa förståelse för varför rutiner är viktiga för hästen.

Hästens kroppsspråk – Ökad kunskap om hur hästen kommunicerar samt hur kan man läsa av hästens humör.

Hästens färger och tecken – Grundläggande om färger och tecken. 
Hästens utrustning – Hästens utrustning i stall och vid ridning samt dess skötsel. Sadla och tränsa en häst.

Foder – Grundläggande om grovfoder, kraftfoder, mineralfoder, vatten och salt. Vilket foder får hästarna och varför? När utfordras hästarna och varför? Hur mycket foder får varje häst?

Hästens instinkter – Hur reagerar hästen i olika situationer? Hur kan hästens flock- och flyktinstinkt påverka samvaron med hästen i stallet och även spela roll när man rider?

Leda häst – Hur man leder en häst på ett säkert sätt

Ridlära
Ridläran ska följa samma nivå som ridningen. Exempel på detta kan vara:

Hästens gångarter – Skritt, trav och galopp.

Ridbanans vägar – Ridbanans utformning. Fler ridvägar – volterna, voltombyte, mittvolten, serpentin över medellinjen.

Ryttarens sits – Grundsits och lätt sits – balans och följsamhet samt grundläggande hjälperna (framåtdrivande, förhållande och vändande hjälper).

Hopplära – Grundläggande hopplära som sits, väg
och tempo.

Ryttarens utrustning

Personlig skyddsutrustning – Lämplig klädsel vid hästhantering och ridning

Fysträning och kostlära

Ryttaren lär sig vad det innebär att lyssna på sin kropp – vikten av träning, mat och återhämtning.

Värdegrund och trygghet
Ryttaren får ökad kunskap om barn och ungas rättigheter kopplat till Barnkonventionen.

Ryttaren får ökad kunskap om och möjlighet att diskutera kring att vara en god förebild och en schysst kompis.

Ryttarmärke 3

Hästens välbefinnande – vårt ansvar
Målsättning: Det har blivit dags för ryttaren att ta mer självständigt ansvar för hästens skötsel och dagliga behov. Men det handlar också om att lyfta in värdet av att man själv ska må bra. Med vägledning av ridsportens värdegrund och ledstjärnor får ryttarna ökad förståelse för hur vi bemöter varandra och hästarna i vår sport. Fokus ligger också på att ryttaren ska kunna inverka mer i ridningen, variera sin egen sits för att påverka hästens tempo och introducera samverkan mellan hjälperna. I hoppningen är ryttarens balans, sits och följsamhet i fokus och ryttaren ska kunna hoppa enkelhinder. Ryttaren ska också klara av att rida ut i terrängen.

FOKUSOMRÅDEN

Hästkunskap

Hästraser – Hästraser i Sverige. 

Hästens kroppsdelar – Fler kroppsdelar och delarna på hästens huvud.

Hästens dagliga skötsel och vård – Rengöring av box samt olika strömedel.

Hästens beteende – Hästens instinkter – på vilket sätt kan hästens instinkter göra sig påminda i den dagliga hanteringen av hästarna och när vi rider?

Hästens färger och tecken – Olika färger och tecken på huvud och ben.

Hästens utrustning och tillpassning – Träns med olika nosgrimmor, olika sadeltyper, benskydd samt hur man tar på och av ett hästtäcke på ett säkert sätt. Skötsel av utrustningen.

Foder – Hästens foder

 Visitation av häst – Vad ska man vara uppmärksam på? Hur tas hästens temp och puls? Prata om de allra vanligaste skadorna och sjukdomarna som hästen kan råka ut för och hur de behandlas. Visa gärna hur ett stallbandage läggs.

Häst vid hand – Hur man visar upp ”häst vid hand”.

Grundregler tävlingsdeltagande – Vad är ett Grönt kort? När behövs en ryttar- och hästlicens? 

Ridsportens grenar – Vilka ridsportgrenar finns inom Svenska Ridsportförbundet?

Ridlära

Ridläran ska följa samma nivå som ridningen. Exempel på detta kan vara: 

Ridning i terräng – Vilka grundregler gäller vid ridning i terräng? Hur rider man i uppförsbackar och nedförsbackar? 

Hoppning av hinder i följd – Ridningen mellan hinder – vägen, tempo och balans. 

Olika hindertyper – Rättuppstående och stigsprång. 

Hästens gångarter – Hästens fotförflyttning i de olika gångarterna. 

Regler – För ridning på ridbanan. 

Ridbanans vägar – Fler ridvägar på rakt och böjt spår – kvartslinjen, vänd genom volten, öka och minska volten. 

Ryttarens sits (lodrät och lätt sits), balans och följsamhet samt hjälper och inverkan (vändande hjälper). 

Träna hållbart – vikten av att variera hästens träning för välmående och hållbarhet.

Fysträning och kostlära

 Ryttaren lär sig vad som behövs för att må bra och orka träna. Ryttaren får konkreta exempel på hur man bör äta under en dag för att hålla en jämn energinivå.

Tillämpad idrottspsykologi 

Ryttaren övar på att analysera och reflektera över sin ridning. 

Värdegrund och trygghet 

Ryttaren får fördjupad kunskap om och möjlighet att diskutera kring trygghet på nätet. Ryttaren får kunskap om ridsportens Code of Conduct.

 

Ryttarmärke 4

Fördjupad insikt och mer ekipageanpassad ridning
Målsättning: I hästkunskapen får ryttaren fördjupad insikt i de delar som ingår i märke 1-3: hur hästen fungerar, hästens exteriör, den dagliga vården och hanteringen. Den teoretiska ridläran får större utrymme liksom ryttarens egen utveckling. Vilka utvecklingsmöjligheter finns inom Svenska Ridsportförbundet? Vilka mål har var och en med sin ridning? Ryttaren övar på hur man genom samverkan mellan hjälperna kan påverka hästen såväl i tempo som i sidled samt sätta samman olika rörelser till ett program. Ryttaren introduceras för att arbeta hästen korrekt och bli mer precis och självständig i sin ridning. Ryttaren ska kunna förbereda sig och hästen på vad som ska göras, och ska även behärska hoppning av enklare serier och banor samt klara av att rida ute i terrängen i skritt, trav och galopp.

FOKUSOMRÅDEN

Hästkunskap

 Hästens kroppsdelar – Hästens kroppsdelar mer detaljerat. 

Hästens fysiologi och anatomi– Introduktion av begreppen. Hur ser en välmusklad häst ut? Hur bär hästen upp ryttaren? 

Häst och stallvård – Vilka rutiner har ni i ert stall? Visa hur stallet är organiserat (utrustningen i boxar och spiltor, var fodret förvaras, olika verktyg, var gödseln finns etc). Låt eleverna få mocka, sopa stallgången, väga upp foder och ta hästar till och från hagen. 

Hästens beteende – Hästens sinnen; hörsel, syn, känsel, smak och lukt. Hur använder hästen sina sinnen? 

Hästens färger och tecken – Blandade och brokiga färger. Olika tecken på huvud och ben. 

Hästens utrustning och tillpassning – Träns med olika nosgrimmor, olika sadeltyper och benskydd. Skötsel av utrustningen. 

Foderlära – Vad avgör hästens foderbehov? 

Visitation av häst – Hur man hanterar de vanligaste skadorna. 

Sjukdomslära – Hästens vanligaste sjukdomar.

Hovvård – Daglig hovvård.

Första hjälpen-låda – hur hanterar man medicin i stallet? Vad är dopning? Vad ingår i hästens första-hjälpen-låda? 

Häst vid hand – Visa häst vid hand på ett säkert sätt. 

Grundregler för tävlingsdeltagande – Hur går det till på en tävling? 

Ridsportens grenar – Grundläggande kunskaper om de grenar som hör till Svenska Ridsportförbundet.

Ridlära

Ridläran ska följa samma nivå som ridningen. 

Hästens form – Hästens form och dess betydelse för hästens hållbarhet. Vad menas med att hästen är lösgjord? Ge exempel på lösgörande rörelser. 

Gymnastikhoppning – Gymnastikhoppningens betydelse för ryttare och häst. 

Programridning och banhoppning – Konsten att rida ett program och banhoppning. Hur förbereder man sig? Att tänka på under genomförandet. 

Hoppning av hinder i följd – Takt och rytm. 

Terräng samt temporidning – Vilket är hästens normaltempo i skritt, trav och galopp? Hästens gångarter – Hästens fotförflyttning i de olika gångarterna. 

Ryttarens sits – Inverkan genom ryttarens sits och hjälper. 

Ridbanans vägar – Fler ridvägar med större precision. 

Allemansrätten och ridning i trafik – Ridning i skog och mark är en självklar del i ryttarens utbildning. Utifrån allemansrätten och enkla trafikregler lär sig ryttaren vad somgäller för ridning i naturen och i trafiken. 

Fysträning och kostlära

Vilken form av allmän träning passar dig bäst? Vad kan du förändra i din vardag, som gör din vardagsträning till en del av livet? Vilka kostvanor passar dig i samband med träning?

Tillämpad idrottspsykologi 

Ryttaren övar på att analysera och reflektera över sin ridning. 

Värdegrund och trygghet 

Fördjupad kunskap om trygghet i stallet.

Ryttarmärke 5

God inverkan och större ansvar
Målsättning: Ryttaren ska ha tillräckliga kunskaper för att ta ett helhetsansvar för hästens välbefinnande. Det ställs högre krav på ridningen med ökad precision i hjälpgivningen och på hästens form. Ryttaren ska kunna hoppa flera hinder i följd, med såväl lång som kort anridning. Hoppning av enklare hinder ute i terrängen ingår också. Större fokus på hur ryttaren inverkar på hästen.

FOKUSOMRÅDEN

Hästkunskap

Hästens exteriör – Grundläggande om hästens exteriör. 

Olika brukstyper och förståelse för dessa. 

Häst och stallvård – Vad är en bra stallmiljö och vilka stallrutiner finns i stallet? 

Hästens beteende – Hästens naturliga beteende. Hur reagerar hästen på stress? Vad är stereotypa beteenden? Hur kan man förebygga det? 

Hästens utrustning – Olika typer av tränsbett. Grundläggande om tillpassning av bett. 

Foderlära – Foderhygien är viktig för hästens hälsa. 

Sjukdomslära – Skillnaden mellan infektion och inflammation. Sårvård. Första hjälpen. Vilka sjukdomar är anmälningspliktiga? Vilken puls, andning samt kroppstemperatur har en häst i vila? 

Hovvård – Hur fungerar hästens hovmekanism? 

Bandagering – Hur lägger man olika bandage? 

Allemansrätt och ridning i trafik – Ridning i skog och mark är en självklar del i ryttarens utbildning. Utifrån allemansrätten och enkla trafikregler lär sig ryttaren vad som gäller för ridning i naturen och i trafiken. 

Dekorativ hästvård. 

Lastning av häst – Principer för hur man lastar och lastar ur en häst ur en hästtransport på ett säkert sätt och vilka lagar och regler som gäller för transport av häst. 

Häst vid hand. 

Tävlingsregler och tävlingsdeltagande – Ryttaren lär sig att förbereda hästen för tävling inklusive val av utrustning. 

Ridlära

Ridläran ska följa samma nivå som ridningen. 

Hästens form – Hästens form och ryttarens inverkan. 

Anridning mot olika hindertyper – Hur ser en bra anridning ut? 

Programridning och banhoppning – När ska man göra i ordning hästen före ritten? Hur lägger man upp framridningen på ett bra sätt? Vad gäller på framridningen? Hur går man banan? 

Ridning och hoppning i skog och mark samt temporidning – Vilka regler som gäller vid ridning i skog och mark samt god kunskap om temporidning. 

Ridbanans vägar och syfte – Hur och när används de olika ridvägarna? 

Hoppning av hinder i följd – Betydelsen av att lägga vikt vid takt, rytm och följsamhet. 

Ryttarens sits – Lodrät och lätt sits, balans och följsamhet samt hjälper och inverkan. 

Tävlingsregler och tävlingsdeltagande – Grundläggande kunskaper om tävlingsdeltagande. Hur anmäler man sig? Vad behöver ryttaren för dokument för att få tävla? Vad behöver hästen för att tävla (hästpass, vaccinationsintyg)? Vilken utrustning är tillåten/inte tillåten på tävling?

Fysträning och kostlära

Ryttaren gör en bedömning av sina fysiska färdigheter som balans och styrka, kondition och rörlighet. Avslutningsvis görs samma test igen och stäms av mot det första. Hur blev resultatet?

Tillämpad idrottspsykologi 

Vilka mål har ryttaren på kortare och längre sikt?

Värdegrund och trygghet 

Fördjupad kunskap om trygghetsfrågor

Tävlingsgrupp

För dig som vill tävla dressyr och/eller hoppning.

Jämna veckor är dressyr och ojämna veckor hoppning.  Är man bara intresserad att tävla ena grenen är man med varannan vecka.

Gruppen är öppen för både ridskoleryttare och ryttare med egen häst/ponny.

Ansvariga ridlärare är Johanna (hoppning) och Mia (dressyr)

 

Upplägget för lektionerna baseras på programridning, banhoppning, protokoll,  tävlingsresultat med mera.

Teorin riktar sig mot tävling, till exempel hur man lastar, hur man förbereder inför tävling, läser protokoll, hur man går banan innan hoppning och läser TR. 

Gruppen kommer delta som lag i division 4 dressyr och hoppning under hösten, och div 3 under våren. Därefter kommer en bedömning ske om eleven är redo att tävla enskilt med ridskolehäst. När gruppen tävlar som lag är ridlärare lagledare och följer med på tävlingarna men när eleven tävlar individuellt följer inte ridläraren med. 

 

För att få vara med i tävlingsgruppen behöver man:

  • Rida i en ordinarie grupp (gäller ej tryttare med egen)
  • Tävlingsredo, eleven eller föräldern måste inneha grönt kort, eller planera att ta grönt kort innan tävlingsäsong.
  • Eleven/förälder måste vara beredd att köra häst och ryttare till tävlingar/träningar. Eleven/förälder ansvarar för att ordna med bil, hästtransport och chaufför med rätt behörighet.  

Ekipage som inte är med i gruppen får inte vara med i laget utan får skapa ett eget lag.

Välkommen med din intresseanmälan! Gyttorpsridskola@gmail.com

Utrustning

Ryttarens utrustning består av: stövel/sko/känga med klack (ej snörning). Obs! Från Nivå 3 rekommenderas ridstövel eller chaps för att uppnå en korrekt sits/inverkan, och från Nivå 4 är det ett krav. (Detta gäller även tävlingsgrupp), oömma byxor utan hårda sömmar på insidan, vantar/handskar, hjälm (finns att låna), skyddsväst (finns att låna). Uppsatt hår om längre än till axlarna.
Hjälm och väst skall bäras i all kontakt/hantering av häst för barn upp till 12 år.

Du kan läsa mer om utrustning i vår hästhållningspolicy. Policyn är en beskrivning av hur vi arbetar med hästar. Du som nyttjar anläggningen och på något sätt hanterar hästar ansvarar för att årligen läsa igenom och agera utifrån policyn.

Vad kostar det?

Här kan du läsa mer om vad det kostar att rida?

anläggningen